fbpx

Vitamines voor de huid

WELKE VITAMINES DRAGEN BIJ AAN EEN STRALENDE HUID VAN BINNENUIT?

Leestijd: 16 minuten

Een mooie huid van binnenuit: goede huidverzorging begint met de juiste voeding. Specifieke vitamines, mineralen en aminozuren  bieden daarbij uitkomst. Feit is, dat meer dan 80% van huidveroudering te wijten is aan zonlicht en dat zonbescherming daarom de belangrijkste antiverouderingsstrategie is. Maar je huid heeft ook voedingsstoffen nodig om gezond en jeugdig te blijven.

In dit artikel ga ik in op de beste vitamines voor de huid en welke de belangrijkste is voor de aanmaak van collageen. Daarmee sluit ik andere voedingsstoffen niet uit, maar omdat er door velen een link gelegd wordt tussen vitamines en de gezondheid van de huid, wil ik hier graag meer achtergrondinformatie over geven.

Wil je direct weten van welke vitamines je het beste méér aan je dieet kunt toevoegen?
Sla het eerste stuk dan over en klik hier.

Wil je meer weten over wat vitamines precies zijn, wat ze doen en welke voedingsmiddelen goede bronnen zijn, lees dan direct hieronder verder:

Wat zijn vitamines?

Vitamines zijn organische stoffen die in zeer kleine hoeveelheden in natuurlijke voedingsmiddelen aanwezig zijn. Als je te weinig van een bepaalde vitamine binnen krijgt, kan het risico op het ontwikkelen van bepaalde gezondheidsproblemen toenemen.

Elk levend wezen heeft verschillende vitaminebehoeften. Mensen moeten bijvoorbeeld vitamine C uit hun voeding halen, terwijl bijvoorbeeld honden alle vitamine C kunnen produceren die ze nodig hebben.

Een ander voorbeeld: voor mensen is vitamine D niet in voldoende grote hoeveelheden beschikbaar in voedsel. Het menselijk lichaam maakt vitamine D aan bij blootstelling aan zonlicht. Dit is ook de meest effectieve manier en beste bron van vitamine D. Tegenstrijdig dus, als je het eerste stukje lees over dat meer dan 80% van huidveroudering door zonlicht wordt veroorzaakt. Lees hier meer over (en hoe je dit dilemma het beste op kunt lossen) in het collageen kookboek.

Verschillende vitamines spelen verschillende rollen in het lichaam en ieder mens heeft een andere hoeveelheid van elke vitamine nodig om gezond te blijven. Denk daarbij aan de verschillen tussen vrouwen, mannen, kinderen en hun behoefte aan vitamines in verschillende leeftijdscategorieën, gezondheidstoestand etc.

Tip: lees in dit artikel welke vitamines het beste zijn voor vrouwen.

Er zijn momenteel 13 erkende vitamines.

Overzicht van in vet oplosbare en in water oplosbare vitamines

In vet oplosbare en in water oplosbare vitamines

Vitaminen zijn oplosbaar in vet of water. Het is handig om te weten hoe dit zit, omdat je zo ook kunt bepalen wat het beste tijdstip is om bepaalde vitamines in te nemen, mocht je bij suppleren. Hieronder volgt een opsomming:

In vet oplosbare vitamines

Vitaminen A, D, E en K zijn in vet oplosbaar. Het lichaam slaat dit type vitamine op in vetweefsel en in de lever. Reserves van de in vetoplosbare vitamines kunnen dagen en soms maanden in het lichaam blijven.

Voedingsvetten helpen het lichaam om in vet oplosbare vitamines te absorberen via het darmkanaal. De beste manier om deze vitamines in te nemen is dus tijdens de maaltijd.

In water oplosbare vitamines

Ons lichaam is niet in staat om in water oplosbare vitamines lang vast te houden. Ze verlaten het lichaam via de urine. Daarom heb je een meer regelmatige aanvoer van in water oplosbare vitamines nodig dan in vet oplosbare vitamines.

De in water oplosbare vitamines bestaan ​​uit vitamine C en acht B-vitamines: B1 (thiamine), B2 (riboflavine), B3 (niacine), B5 (pantotheenzuur), B6 ​​(pyridoxine), B7 (biotine), B9 (folaat) en B12 (cobalamine).

Als je B-vitamines als supplement slikt, kun ze het beste ‘s ochtends innemen, omdat ze je energie kunnen geven die je liever hebt als de dag begint.

Neem je vitamine C als voedingssupplement? Hiervoor geldt geen betere of beste tijd om het in te nemen. Echter vitamine C is zuur en kan misselijkheid veroorzaken als het op een lege maag wordt ingenomen.

De beste vitamines voor de huid

De beste vitamines voor de huid

Studies tonen aan dat de vitamine C-, E-, A-, K- en B-complex allemaal de gezondheid en het uiterlijk van de huid helpen verbeteren.

Omdat vitamine C essentieel is bij de aanmaak van collageen, start ik met uitleg over deze vitamine. Zonder vitamine C kan het lichaam geen collageen vormen, waardoor deze antioxidant een essentiële cofactor is bij de collageensynthese.

Vitamine C: essentieel bij de aanmaak van collageen

Een collageen vezel bestaat uit collageenfibrillen, die op hun beurt bestaan uit meerdere met elkaar verstrengelde ketens van hoofdzakelijk de aminozuren glycine, proline en hydroxyproline. Bij de uiteindelijke vorming van de collageen vezels speelt vitamine C een belangrijk rol. Deze vitamine heeft meerdere functies, zoals het omzetten van proline in hydroxyproline en het vormen van extra verbindingen tussen de collageenvezels. Hierdoor wordt het netwerk van collageen verstevigd. Met andere woorden: dit netwerk zorgt voor de stevigheid van je huid.

Zorg ervoor dat je dieet uit veel vitamine C-rijk voedsel bestaat, zodat het verlies van de vitamine via de huid kan worden gecompenseerd. Je kunt ook een vitamine C- supplementen nemen: 500 tot 1.000 milligram per dag. In combinatie met vitamine E (zie hieronder) kunnen vitamine C-supplementen de huid ook beschermen tegen blootstelling aan de zon.

Vitamine C (ascorbinezuur, ascorbaat) is nodig voor de groei van collageen, wondgenezing, botvorming, versterking van het immuunsysteem, opname van ijzer, versterking van bloedvaten en werkt als antioxidant. Wanneer een tekort optreedt, kan dit leiden tot scheurbuik, wat kan uiten in gezwollen en bloedend tandvlees,  slechte wondgenezing en slechte weefselgroei.

In welke voeding zit vitamine C?

Je vind deze belangrijke vitamine onder andere in paprika, citrusvruchten, kiwi, broccoli, aardbeien, meloen, kool, bloemkool, aardappelen en peterselie.

Vitamine E

Vitamine E is belangrijk als antioxidant. Als antioxidant beschermt het onze cellen, de celwand, en weefsels. Vitamine E speelt ook een rol bij het regelen van de stofwisseling in de cel.

In de huid is Vitamine E een veel voorkomende vitamine. Via talg komt het op de huid terecht. Het wegvangen van vrije radicalen van de huid is de belangrijkste functie van de vitamine.

Vitamine E kan ook helpen rimpels te verminderen en je huid er gladder uit te laten zien. Houd er wel rekening mee dat recent onderzoek waarschuwt dat hoge doses vitamine E schadelijk kunnen zijn. Wanneer je vitamine E wilt slikken als supplement, blijf dan voor de zekerheid bij 400 internationale eenheden per dag of minder.

Wanneer vitamine E in een crème, lotion of serum wordt gebruikt kan het een droge, ruwe huid kalmeren.

In welke voeding zit vitamine E?

Vitamine E zit onder andere in zonnebloemolie, tarwekiemen, noten (vooral amandelen), zaden, bladgroenten, kiwi’s en eieren.

Vitamine E breekt af als je het verhit, dus bij bijvoorbeeld bakken en braden in zonnebloemolie of tijdens het koken van groenten.

Vitamine A

Vitamine A zorgt voor het soepel houden van de huid en stimuleert de aanmaak van nieuwe huidcellen. Als je te weinig vitamine A binnen krijgt, merk je dat als eerste doordat je huid droog is, schilfertjes en rode plekken vertoont.

In welke voeding zit vitamine A?

De beste bron van vitamine A is orgaanvlees zoals lever. Verder vind je het in onder meer in nori (Japans zeewier), paksoi, zoete aardappel en eierdooier.

Vitamine B-complex

Voornamelijk vitamine B1, B2, B6, B11 en B12 zijn betrokken bij de productie van collageen.

Verder is de belangrijkste vitamine uit het vitamine B-complex: biotine (B7). Deze voedingsstof vormt namelijk de basis van huid-, nagel- en haarcellen. Zonder voldoende hoeveelheden kun je last krijgen van dermatitis (een jeukende, schilferende huidreactie) of soms zelfs haaruitval. Zelfs een milde tekortkoming veroorzaakt symptomen.

In welke voeding zit vitamine B7?

Je lichaam is in staat om zelf biotine aan te maken maar het is ook handig het uit onder meer de volgende producten te halen: eigeel, lever, broccoli, spinazie en kaas.

Vitamine B6 is essentieel voor de vorming van rode bloedcellen en zorgt er verder voor dat cellen de micronutriënten om kunnen zetten naar voeding voor de cellen (ATP).

In welke voeding zit vitamine B6?

Onder meer in kikkererwten, runderlever, bananen, pompoen en noten.

Vitamine B11: foliumzuur. Foliumzuur is essentieel voor het maken van DNA en RNA. In het collageenkookboek ga ik verder in op de nucleotiden: de bouwstenen van DNA. foliumzuur is daarbij ook belangrijk.

Vanwege zijn positieve invloed op het celdelingsproces, zorgt foliumzuur ervoor dat huidinfecties, wondjes en (kleine) littekens sneller genezen.

In welke voeding zit vitamine B11

Je vind B11 in onder meer groenten, erwten, peulvruchten, lever, sommige verrijkte graanproducten en zonnebloempitten. Ook hebben verschillende soorten fruit matige hoeveelheden.

Conclusie

Een uitgebalanceerd, gevarieerd dieet met veel fruit en groenten zou de belangrijkste bron van vitamines moeten zijn.

Verrijkte voedingsmiddelen en supplementen kunnen in sommige gevallen echter geschikt zijn, zoals tijdens de zwangerschap, voor mensen met een beperkt dieet en voor mensen met specifieke gezondheidsproblemen.

Iedereen die supplementen gebruikt, moet ervoor zorgen dat de maximale dosis niet wordt overschreden, omdat uit onderzoek blijkt dat het innemen van te veel vitamine tot gezondheidsproblemen kan leiden.

Sommige medicijnen kunnen ook een wisselwerking hebben met vitaminesupplementen. Daarom kan het zinvol zijn om met een arts te overleggen voordat je een supplement probeert.

Hoe meer je weet hoe beter je eet

Een mooie huid van binnenuit. Het is mogelijk! Daarvoor is het handig dat je het nodige weet over voeding, de huid en bijvoorbeeld de werking van collageen. Deze website en het collageenkookboek biedt jou deze informatie. Heb je vragen? Stuur een mail naar: info@collageenkookboek.nl t.a.v. huidspecialist Astrid Koole.

Collageenkookboek Wat zie jij er lekker uit cover

Wat zie jij er lekker uit!
Collageen kookboek
Nederlands Paperback |9789090330433| Druk: 1 april 2020 | 200 pagina’s

sterren voor collageenkookboek reviews

Een mooiere huid van binnenuit met het eerste collageenkookboek van Nederland! Koop het boek hier

€ 22,50

Vond je deze informatie waardevol?
Deel het met je vrienden!

Gerelateerde Artikelen

Menu