fbpx
Kennis over huid & voeding

De 4 beste vitamines voor je huid

Aantal keer bekeken: 154 views
Geen reacties
Tags: , , ,

Leestijd: 8 minuten

Vitamines zijn essentieel voor de gezondheid van de huid. Omdat vitamines belangrijk zijn voor de gezondheid en veel lichaamsfuncties, kunnen vitaminetekorten nadelige effecten op de huid hebben. Daarom is het zo belangrijk om de juiste vitamines binnen te krijgen voor een gezonde, mooie en stralende huid.

Welke vitamines zijn dat en hoe voeg je ze gemakkelijk toe aan je voedingspatroon?

De beste vitamines voor je huid

Het verzorgen van je huid zou een essentieel onderdeel van je gezondheidsregime moeten zijn. Het is tenslotte het grootste orgaan van je lichaam. Zoals je in het artikel Hoe voorkom je de afbraak van collageen in de huid? kunt lezen, is de eerste belangrijkste stap om een mooie huid te behouden, de blootstelling aan UV straling te beperken. En zowel in de zomer als in de winter een zonnebrandcrème te gebruiken.

Maar de zon helemaal vermijden is ook niet de oplossing.
Slechts 10-15 minuten dagelijkse blootstelling aan zonlicht helpt de huid om vitamine D aan te maken. Vitamine D is een van de beste vitamines voor je huid, samen met vitamine C, E en A. In de winter is het lastiger om voldoende vitamine D aan te maken en dan is een voedingssupplement geen overbodige luxe.

Door ervoor te zorgen dat je voldoende vitamines binnenkrijgt, blijft je huid er gezond en jeugdig uitzien. Dit kan zich vertalen in een vermindering van:

  • rimpels
  • huidverslapping
  • een droge huid
  • donkere plekken
  • roodheid

Essentiële huidvitaminen zijn verkrijgbaar als voedingssupplement, in voeding en ze worden ook aangetroffen in huidverzorgingsproducten. Lees meer over deze vier essentiële vitamines en hoe ze je kunnen helpen een optimale huidgezondheid te verkrijgen.

Vitamine D

Cholecalciferol kan vervolgens in de lever en nieren omgezet worden tot de actieve vorm van vitamine D3

Vitamine D wordt voor het grootste deel aangemaakt wanneer zonlicht door de huid wordt opgenomen. Hierdoor wordt vitamine D3 (cholecalciferol) in de huid gevormd en als niet-actieve stof opgeslagen in het vetweefsel van ons lichaam. Vervolgens wordt cholecalciferol omgezet in de lever en nieren tot de actieve vorm van vitamine D3.

Vitamine D is verantwoordelijk voor bepaalde processen in het lichaam zoals een goed werkend immuunsysteem* en voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Ook wordt het gebruikt door het lichaam om gezonde, nieuwe cellen aan te maken.

*Steeds meer wordt bekend dat vitamine D ervoor kan zorgen dat Covid-19, de ziekte die door het coronavirus wordt veroorzaakt, een minder ernstig beloop heeft. In dit artikel van Parool lees je daar meer over.

Dit geldt ook voor de huid, waar vitamine D een belangrijke rol speelt bij de teint maar veel belangrijker nog:

een tekort aan vitamine D vergroot de collageenafbraak! [1]

Hoeveel vitamine D heb je nodig?

Het Voedingscentrum beveelt iedereen een dagelijkse hoeveelheid van 10 microgram vitamine D aan. Alleen mensen van boven de 70 moeten 20 microgram per dag binnen krijgen.

Je kunt je vitamine D-inname verhogen door voedsel te eten dat van nature vitamine D bevat zoals zalm, tonijn en kabeljauw. En in de winter, zoals gezegd, een voedingssupplement te slikken.

voedingsmiddelen die vitamine D en C bevatten

Vitamine C voor een stralende huid en stevig collageen

Vitamine C wordt in hoge concentraties aangetroffen in de epidermis (buitenste huidlaag) en in de dermis (binnenste huidlaag). Kijk voor verdere uitleg over de huidlagen op de pagina over collageen. Vitamine C speelt een grote rol bij de productie van collageen en helpt je huid gezond te houden. [2] Daarom is vitamine C ook een van de belangrijkste ingrediënten die in veel huidverzorgingsproducten tegen veroudering worden verwerkt.

Dit doet vitamine C nog meer:

  • Door vitamine C te slikken, kan de effectiviteit van zonnefilters die je op je huid aanbrengt (zoals een SPF15 of 30) worden verbeterd. De vitamine is hiertoe in staat doordat het celschade vermindert.
  • Het helpt bij het verminderen van huidveroudering vanwege de vitale rol in de natuurlijke collageensynthese van het lichaam.
  • Vitamine C helpt de beschadigde huid te genezen en vermindert in sommige gevallen de verschijning van rimpels.
  • Adequate inname van vitamine C kan ook helpen bij het herstellen en voorkomen van een droge huid.

De aanbeveling is 1.000 mg per dag. Om aan deze hoeveelheid te voldoen kun je per dag meer citrusvruchten eten zoals sinaasappels of mandarijnen,
aardbeien, broccoli, spinazie en peterselie.

TIP: Effectief voor zowel de aanmaak van collageen en elastine is bijvoorbeeld een voedingssupplement van eierschaalmembraan gecombineerd met vitamine C.

collageen supplement OvoMove

Vitamine E

Net als vitamine C is vitamine E een antioxidant. De belangrijkste functie bij huidverzorging is bescherming tegen schade door de zon. [3] Vitamine E absorbeert het schadelijke UV-licht van de zon wanneer het op de huid wordt aangebracht. Fotoprotectie verwijst naar het vermogen van het lichaam om de schade veroorzaakt door UV-stralen te minimaliseren. Dit kan donkere vlekken (pigmentvlekken) en rimpels helpen voorkomen.

Toch verdient het de voorkeur om voldoende vitamine E via je dieet binnen te krijgen. De meeste volwassenen hebben ongeveer 15 mg vitamine E per dag nodig. Je kunt de inname verhogen door:

  • meer noten en zaden te eten zoals amandelen, hazelnoten en zonnebloemzaden;
  • een multivitamine of een afzonderlijk vitamine E-supplement te slikken
  • een crème of serum te gebruiken voor je huid die zowel vitamine E als vitamine C bevat (dit kan effectiever zijn bij fotoprotectie dan producten die slechts één van de twee bevatten).

Vitamine A in voeding

Vitamine A vind je onder meer in nori (Japans zeewier), paksoi, zoete aardappel, pompoen, koriander, lever en eierdooier. Deze vitamine is betrokken bij de collageensynthese en is dus belangrijk voor het behoud van een mooie, stevige huid. Ook is vitamine A belangrijk voor een goede werking van de ogen en het afweersysteem.

Vitamine A op de huid

In een studie naar het aanbrengen van vitamine A op de huid, zijn ook interessante ontdekkingen gedaan.[4] De topicale toediening van 1% vitamine A gedurende 7 dagen liet een groei van de fibroblasten (de cellen die collageen aanmaken) zien en een toename van de collageensynthese. Ook verlaagde vitamine A de niveaus van collageen en elastine afbrekende enzymen; de zogenaamde matrix metalloproteïnasen (MMP’s).

Collageenkookboek Wat zie jij er lekker uit cover

Astrid Koole
Wat zie jij er lekker uit!
Collageenkookboek
Nederlands Paperback |9789090330433| Druk: 1 april 2020 | 200 pagina’s

sterren voor collageenkookboek reviews

Een mooiere huid van binnenuit met het eerste collageenkookboek van Nederland! Ontdek hoe je eenvoudig… meer

€ 22,50

Dit vind je misschien ook leuk:
Vond je deze informatie nuttig?
Deel het met je vrienden!
collageenkookboek wat zie jij er lekker

Meer weten over de rol van vitamines en collageenaanmaak? Je leest het in het Collageenkookboek

Bindwijze: Paperback | Taal: Nederlands | sterren voor collageenkookboek reviews reviews en recensies 

€ 22,50  inclusief verzendkosten

Op voorraad  | PostNL

Voor 15:00 uur besteld, morgen in huis

Gratis verzending

Veilige SSL betaalpagina

Vóór 15:00 uur besteld; de volgende dag in huis

Gerelateerde Artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu