fbpx
Kennis over huid & voeding
Aantal keer bekeken: 88
0

Vijgen en hun voordelen voor het collageen in de huid

Vijgen en hun voordelen voor het collageen in de huid
Tags: , ,
Vijgen zijn een goede bron van vezels, vitaminen, antioxidanten en mineralen.

Vijgen bevatten vitamine A, C en K evenals de mineralen kalium, magensium, zink, calcium, koper, mangaan en ijzer. Een prima mix voor de aanmaak van collageen in ons lichaam en in de huid.

Doordat vijgen rijk zijn aan vezels, ondersteunen ze een goede stoelgang, een gezonde darmwerking en een goede spijsvertering.

Er worden fytochemische verbindingen aangetroffen in verse en gedroogde vijgen en in een aantal studies wordt de antioxidantcapaciteit en de mogelijke effecten van dit bijzonder lekkere fruit op de menselijke gezondheid  onderzocht.

Fenolzuren en flavonoïden* zijn de belangrijkste soorten fytochemische verbindingen die zijn aangetroffen in verse en gedroogde vijgen. Hun niveaus worden sterk beïnvloed door verschillende factoren zoals de kleur, het deel van het fruit, de rijpheid en het droogproces. Galluszuur, chlorogeenzuur, rutine, quercetine-3-O-rutinoside en epicatechine zijn de meest voorkomende fenolzuren en flavonoïden in gedroogde en verse vijgensoorten.

schaal met vijgen fruit

Extracten van donkergekleurde varianten van de vijg bevatten meer fenolverbindingen dan lichtgekleurde vijgen. De schil van het fruit draagt ​​het meest bij aan de hoeveelheid fenolverbindingen in vergelijking met het vruchtvlees.

De antioxidantcapaciteit van vijgen houdt sterk verband met de hoeveelheid fenolverbindingen.

(lees ook het blog over Jackfruit, de familie van de vijg Red.)

De vijg (Ficus carica L.) is een van de belangrijkste landbouwproducten van de tropische en subtropische gebieden. In het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied wordt de vijg al sinds de oudheid in de voeding opgenomen en wordt hij beschouwd als het symbool van een lang leven.

* Flavonoïden zijn stoffen die kleur geven aan veel groenten en fruit. Ze worden onderverdeeld in flavonolen, catechines (flavanolen), flavonen, flavanonen, anthocyanen, isoflavonen en pro(anto-)cyanidine. Flavanoïden worden tot de uitgebreide groep van polyfenolen gerekend. Meer over flavonoïden lees je ook in het artikel over mandarijnen.

Tot slot nog even dit…hoe kies je de beste vijgen uit?

Vijgen moeten zacht aanvoelen en kunnen zelfs een beetje nectar afscheiden.
Ze moeten volledig rijp zijn wanneer ze worden geplukt en gekocht. Ze rijpen niet als ze al geplukt zijn, dus: wat je ziet is wat je krijgt! Eet deze sappige lekkernijen binnen drie dagen omdat ze snel bederven.

Dit vind je misschien ook leuk:
Collageen kookboek Wat Zie Jij Er Lekker Uit!

Een mooiere huid van binnenuit met het eerste collageenkookboek van Nederland! Bestel het boek hier >>

Vond je dit artikel leuk? Deel het met je vrienden!

Lees ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu